Kommagetallen spel 2:

Wie weet en vier op een rij

AREB
en bewegen

rekenlogoVerdieping
Breukenelastiek

RIB

Kommagetallen

getallen

Wie weet wat daar staat?

Om alle kinderen aan het rekenen te krijgen kan de leerkracht op een kaartje een antwoord van een som zetten. Bijvoorbeeld: 3,25 .

Achterop dit kaartje staat de som vermeld b.v. 13 x 0,25. Alle kinderen maken een aantal sommen die deze uitkomst hebben. b.v. 3 + 0,25 of 3,30 - 0.05. Dit kan variëren van eenvoudig tot heel moeilijk, al naar gelang de mogelijkheden die het kind heeft. (Ook kinderen met rekenproblemen kunnen hier aan mee doen).

Wie raadt het juiste antwoord? Men kan de kinderen helpen door een kleine aanwijzing te ge¬ven.

Bijvoorbeeld "Ik had veel kwartjes in mijn spaarpot"

Vier op een rij

Beide spelers hebben gekleurde plaatjes, beiden natuurlijk in een verschillende kleur.
De onderstaande getallen mogen worden gebruikt.

6      0,4      0,5     40      1,9      2,5      0,9       1,5      14

Deze getallen mogen paarsgewijs met elkaar worden vermenigvuldigd.

De te vinden producten staan ook op het speelveld. De kinderen kiezen, geheel vrij, twee van de getallen en ze leggen het gekleurde plaatje op het antwoord. Wie heeft er het eerst vier op een rij?